Tyto mýty se v některých případech přenesly i do dnešní doby, ale poslední studie, které vycházejí nikoliv z prosté statistiky čísel, ale z reálného života ukazují, že došlo k velkému omylu.
Vědci začali studovat život zkoumaného vzorku obyvatel a zjistili, že pijáky kávy neohrožuje tento nápoj, ale způsob života. Ke kávě si zapálí cigaretu a i jinak dost kouří, konzumují tučná a nezdravá jídla a málo se pohybují. Je známo, že na účinky kávy spoléhají také konzumenti alkoholu, což je další rizikový faktor.
Po zveřejnění dalších výzkumů o kávě bylo zjištěno, že pokud pijeme tři až pět šálků kávy denně, v žádném případě se nezvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob a kofein nemá žádný zásadní vliv na výši krevního tlaku. Zvýšení je jen krátkodobé a souvisí s povzbuzujícími účinky nápoje. Zdravotní stav konzumenta nemůže nijak ovlivnit.
Při pravidelné konzumaci kávy už po třech až čtyřech dnech se organismus s přijímaným kofeinem vyrovná natolik, že se jeho tlak nezvýší vůbec a u lidí s hypertenzí přestal tlak reagovat ji druhý den.
Kávu tedy můžeme pít s klidným svědomím nenarušovaným výčitkami svědomí, že uškodíme svému srdce nebo tlaku. Na pozoru by se měli mít jen ti, kdo ji pijí denně na litry, ale to už je riziko z jiného soudku.